Former member of FOKUS: Mag.a phil. Elisabeth Mayerhofer, MBA

(c) www.katsey.org

Professional experience

Cultural researcher, cultural manager, university lecturer

 

2014-today: Political advisor, Office of the Executive City Councillor of Cultural Affairs and Science, City of Vienna

2013-14: Researcher, Institute for Music Sociology

2012-24: Managing director of IG Kultur Österreich

2008-10: Program manager Wiener Volkshochschulen GmbH

2007: Senior researcher music information center austria

2006/07: Managing director of IG Kultur Österreich
2004/05: Guest researcher at Erasmus University Rotterdam, NL
1998-today: Free lance cultural researcher

 

Member of the Advisory Board of Open Space Open Systems, Vienna

Member of the editing board of Kulturrisse

 

Contact: mayerhofer( at) fokus.or.at

 


Research interests

Cultural and artistic labour markets, cultural and creative industries, gender studies, cultural policy and arts management.


Commissioned Research and co-operation partners

University for Music and Performing Arts, Vienna, Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, City of Vienna, University of Vienna, Joanneum Research, Soho in Ottakring, Österreichischer KulturService, mediacult, WIWIPOL, EricArts, music information center austria etc.

Academic Teaching

Kultursoziologie; IKM, University for music and performing arts, Vienna (since 2012)

Cultural politics; University of Salzburg, MA Cultural Production (since 2011)

Gender Studies: Gender problems on cultural labour markets (University of Vienna, University of Salzburg)

 

Education

2007: MBA in International Arts Management (University of Salzburg/ICCM)

1998: Masters degree in German, French and Spanish Philology (Universities of Graz and Vienna)
1994: Academic course “German as a Foreign Language” (University of Graz)
 

 

 

Selected Publications


Regular journalistic articles on cultural politics.

 

2015

Plafonds aus Glas und Gold: Karrieren von Frauen in der klassischen Musik. In: Liebsch, Katharina; Reitsamer, Rosa (Hg.): Musik. Gender. Differenz. Intersektionale Perspektiven auf musikkulturelle Felder und Aktivitäten. (Forthcoming)

 

 

Artistic Research: Cultural and Creative Industries. In: Badura, Jens; Bippus, Elke: Handbuch künstlerischer Forschung. Diaphanes (Forthcoming)

2014

Vienna Interia. With Heide Kunzelmann. In: Lindner, Christoph; Donald, Stephanie (Eds.): Inert Cities. IB Tauris, S. 129-152.

 

Musikaufnahmen als kooperative Praktiken zwischen Kunst und Technik. Gemeinsam mit Rosa Reitsamer. In: Hasitschka, Werner (Hg.): Performing Translation. Löcker Verlag, S. 166-171.

2013

Prekäres Arbeiten – Bedingungen, Begrenzungen. In: Claudia Brunner, Claudia; Fink, Dagmar; Krondorfer, Birge; Prokop, Sabine: Prekarität & Freiheit. Feministische Wissenschaft, Kulturkritik und Selbstorganisation. Westphälisches Dampfboot, S.56-64.

2012

Zensur durch Subventionsverweigerung. Oder: Kunst ist frei, solange sie nicht unbequem ist. In: Haselwanter, Martin; Hussl, Elisabeth; Genslucker, Lisa; Jarosch; Monika, Schreiber, Horst (Hg.): Gaismair-Jahrbuch 2013: BlickWechsel. StudienVerlag. S. 58-63.

 

Kultur abseits des Mainstream: Creative Core oder Fringe Culture? In: Reinhold Popp, Elisabeth Zechenter, Ulrich Reinhardt (Hg.):  Zukunft:Lebensqualität:Kultur. Schriftenreihe Zukunft:Lebensqualität. Bd 5. LIT Verlag, S. 49-68.


2009

Creative Industries: Politik nach nach dem Hype. In: Konrad Becker, Martin Wassermair (Hg.): Texte zur Zukunft der Kulturpolitik II. Turia+Kant, Wien.

 


2008

Kultur- und Medienindustrie als Standortfaktor – Das Konzept der Creative Industries. In: Lothar Biske, Konstanze Kriese, Jürgen Scheele (Hg.): Medien, Macht, Demokratie. Berlin, S. 215-227.

 

Creative Industries – Lessons From Europe. Errors and Pitfalls of Creative Industries’ Policies. Together with Paul Stepan. FOKUS Working Paper #3.

 

Projektionen, Bilder, Repräsentationen: Projekte zur Migration. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: Ula Schneider, Beatrix Zobl: SOHO IN OTTAKRING. What’s up? Was ist hier los?! Wien/New York, S. 52-59.


2007

The Creative Industries in Austria: The Glories of the Past vs. The Uncertainties of the Present. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: Geert Lovink, Ned Rossiter (Hrsg.): MyCreativity Reader. A Critique of Creative Industries, Institute of Network Cultures, Amsterdam,  S. 141-150. 

Geniekünstler und KulturarbeiterInnen. Von der Freiheit der Kunst zur Wertschöpfung durch Kreativität. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: SWS-Rundschau, Heft 3/2007, 100-119.

Alles bleibt schlechter. Zur Situation von Frauen in der Kreativwirtschaft. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: Margit Niederhuber, Katharina Pewny, Birgit Sauer (Hrsg.): Performance, Politik, Gender. Löcker, S. 239-256.

Prekäre Verhältnisse als Zuckerseiten des Lebens. Künstlerinnen und die „Creative Class“. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: Karoline Bankosegger; Edgar J. Forster (Hrsg.): Gender in Motion. Genderdimensionen der Zukunftsgesellschaft. Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, S. 167-187.

2006

Die Geschichte von den Creative Industries. Narrative der Kulturpolitik und ihre Auswirkungen. Gemeinsam mit Monika Mokre. In: Clemens K. Stepina (Hrsg.): Wiener Kulturmanagement in Theorie und Praxis. Akten des Symposiums „Kulturmanagement in Wien“. Art & Science, Abt. Wissenschaft; Band 12, 23-32.

Ungenützte Chancen: Gender Mainstreaming im Kunstbereich. In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft 03/2006: „Kulturpolitik und Demokratie“, Wien, 275-286.  ISSN 1615-5548.

2005

Kulturpolitik und Pluralismus. Gemeinsam mit Monika Mokre, Paul Stepan. In: Franz Vranitzky/WIWIPOL (Hrsg.): Europa braucht wieder Politik! Löcker, Wien, 183-190. ISBN 3-85409-422-1.

Visual Empowerment. Ein Überblick über die Arbeiten von Loraine Leeson. In: Carmen Moersch (Hrsg.): Loraine Leeson: The Art for Social Change. Katalog der Neuen Gesellschaft für bildende Kunst, Berlin, S. 150-159. ISBN 3-926796-98-7.

2003

KünstlerInnen, die neuen HeldInnen der Arbeit. In: Kurswechsel 04/03: Bedeutung als Ware: Kultur und Ökonomie. Sonderzahl, Wien, 39-46. ISSN 1016-8419.

Culture-gates: Frauen in der ernsten Musik in Österreich. Gemeinsam mit Helga Eberherr. In: mediacult.doc 07/03, 9-48.

Male Gate-keepers, Female Artists and Resistance Mechanisms of Exclusion in Serious Music and New Media Arts in Austria. Gemeinsam mit Robert Harauer und Helga Eberherr. In: ERICarts (Hrsg.): Culture-gates. Exposing Professional „Gate-keeping“ Processes in Music and New Media Arts. Arcult, Bonn, 68-145. ISBN 3-930395-63-0.

Die neuen Leiden des jungen CW. Oder: Kulturpolitische Verantwortung im Zeitalter des globalisierten Neollberalismus. Gemeinsam mit Monika Mokre, Paul Stepan. In: Gerald Raunig (Hrsg.): Transversal. Kunst und Globalisierungskritik. Turia+Kant, Wien 2003, 68-78. ISBN 3-85132-352-1.



(Co-)Organisation of Conferences in the field of Cultural Economics and Creative Industries


2011

Politiken der Kultur II: Research seminar on Philosophical Anthropology, Vienna

 

Running for the Money and the Flash: Workshop zu Finanzierungsstrategien für die Kultur- und Kreativwirtschaft. In co-operation with the Federal Ministry for Education, Arts and Culture, Vienna

 

Wozu Kultur? A lecture series in co-operation with Rosa-Mayreder College, Vienna

2006

14th International Conference on Cultural Economics - Association for Cultural Economics International (ACEI) hosted by FOKUS (Austrian Society for Cultural Economics and Policy Studies), Vienna

34th annual Conference of Social Theory, Politics and the Arts (STP&A) hosted by FOKUS back to back to the ACEI conference, Vienna

2004

Organisation of the workshop Creative Industries, A measure for urban development, Vienna

2002

Organisation of the symposium de-fine arts in co-operation with the Institut für Kulturmanagement (IKM), Vienna



In co-operation with the music information centre austria (mica): micafocus #7: Business Model KomponistIn – Neue Perspektiven für einen alten Beruf, Vienna

2000



Organisation of the symposium Incentives and Information in Cultural Economics in co-operation with the Association for Cultural Economics International (ACEI), Vienna

1999

Organisation of the symposium Theatereffizienz::Effizienztheater, Vienna

1997



Organisation of the symposium Die Finanzierung von Kunst und Kultur in Österreich aus internationaler Sicht, Graz



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